27 ژوئن 2022 - بر اساس اکتشافات تحقیقاتی جدید در دانشگاه آلاباما در هانتسویل(UAH) ، یک درمان جدید می تواند برای شرایطی که زمینه ساز ایجاد دیابت نوع 2 است، ابداع شود.

برای اولین بار، تیمی به رهبری محققان UAH، بخشی از سیستم دانشگاه آلاباما، عملکرد متابولیکی نوعی آنزیم فسفاتاز به نام "پروتئین کیناز فسفاتاز-2 فعال شده با میتوژن(MKP-2)" را که پیش از این اطلاعات کمی در مورد آن در دست بود،و همچنین پاتوفیزیولوژی این آنزیم در چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب غیر الکلی را کشف کردند.

این تحقیق این احتمال را افزایش می دهد که مهارMKP-2 ، یک استراتژی بالقوه برای درمان دیابت نوع 2، چاقی و بیماری کبد چرب باشد.

محقق اصلی این تحقیق دکتر احمد لاوان، استادیار علوم زیستی در UAHو نویسنده اصلی این مقاله، گفت: این کشفیات، فرصت‌های زیادی را برای تحقیقات بیشتر در زمینه درمان دیابت نوع 2 و سایر بیماری‌های متابولیک باز می‌کند.

دکتر لاوان می‌گوید: تحقیق اخیر بر روی توسعه ی مهارکننده‌های MKP-5 راهبردهای جدیدی را برای مدولاسیون آلوستریک MKPs باز کرده است، که به طور کلی می‌توان آن را برای MKP-2 اعمال کرد، با این حال، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دانشمندان UAH از موش هایی استفاده کردند که از نظر ژنتیکی فاقد MKP-2 بودند. آنها همچنین بافت کبد گرفته شده از بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب را برای تعیین نقش فیزیولوژیکی MKP-2 در متابولیسم کل بدن و اینکه آیا MKP-2 در چاقی و بیماری کبد چرب در انسان تغییر می کند، بررسی کردند.

این موش‌ها توسط دانشگاه Strathclyde در بریتانیا پرورش یافتند و محققان دانشگاه کانزاس نمونه‌های کبدی را از بیماران چاق مبتلا به استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) تهیه کردند.

دکتر لاوان گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که بیان پروتئین MKP-2 در بافت کبد انسان‌های چاق و مبتلا به بیماری کبد چرب و در بافت‌های پاسخ‌دهنده به انسولین در موش‌های چاق افزایش یافته است. بیان بیشتر MKP-2 در کبد در وضعیت چاقی بخشی از یک پاسخ به استرس است که به ایجاد مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب می انجامد.

از سوی دیگر، در بافت‌های اصلی که به انسولین پاسخ می‌دهند، در موش‌های فاقد MKP-2 در مقایسه با موش‌های کنترل، فعالیت پروتئین‌هایی که فرآیندهای سلولی را تنظیم می‌کنند، به نام  p38 MAPK، JNK  وERK ، افزایش یافته بود.

دکتر لاوان گفت: موش‌های فاقد MKP-2 که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، به دلیل کاهش مصرف غذا، نسبت به افزایش وزن مقاوم هستند، همچنین موش‌های فاقد MKP-2 از ابتلا به کبد چرب محافظت شدند.

محققان UAH دریافتند که موش‌های فاقدMKP-2 ، همچنین تعادل بهتری در سطح قند خون داشته و حساسیت بهتری به انسولین نشان می‌دهند.

دکتر لاوان گفت: علاوه بر این، ما نشان دادیم که افزایش بیان MKP-2 در چاقی با کاهش سطوح فاکتور رشد شبه انسولینی در موش های مبتلا به بیماری کبد چرب و مقاومت به انسولین سازگار است. این داده ها نشان می دهد که تنظیم مثبت MKP-2 یک پاسخ فیزیولوژیکی مرتبط است و ممکن است در استفاده از لیپیدهای کبدی در طول چاقی از طریق خنثی نمودن ماژول سیگنالینگ p38، MAPK،JNK  و ERK بطور مفید عمل کند.

محققین UAH نمی توانند بگویند که بین شروع دیابت نوع 2 و MKP-2 رابطه علّیتی وجود دارد، زیرا دکتر لاوان معتقد است که تحقیقات آنها فقط آغاز بررسی نقش MKP-2 در متابولیسم کل بدن است.

او افزود: خانواده فسفاتازها گروه بسیار جالبی از آنزیم‌ها هستند که با وجود اینکه عملکردهای حیاتی در پایان دادن به سیگنال‌های MAP کیناز را انجام می‌دهند، در زمینه ی سیگنال‌دهی توجه کافی به آن‌ها نشده است. MKP-2 ، یکی از MKPهایی است که مطالعه ی چندانی بر روی آن انجام نشده بود.

دکتر لاوان گفت: هنوز تحقیقات زیادی برای درک کامل نقش آنزیم MKP-2 در متابولیسم کبد وجود دارد.هدف مطالعات آینده پرداختن به سهم بافتی خاص MKP-2 در بافت‌هایی مانند کبد، مغز و پانکراس در جهت دفع گلوکز و متابولیسم انرژی است. ما به تلاش‌های خود برای ارزیابی قابلیت ترجمه یافته‌های خود در موش‌های دارای کمبود MKP-2 با استفاده از نمونه‌های کبد، بافت چربی و پانکراس از بیماران چاق مبتلا به NASH و دیابت نوع 2 ، ادامه خواهیم داد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-discoveries-about-enzyme-s-metabolic-role-may-lead-to-better-diabetes-treatments